Bewaar digitale gegevens en afspraken
Veel ondernemers bedachten tijdens de coronacrisis inventieve oplossingen om het werk door te laten gaan. Die oplossingen zien onder andere op de inzet van digitale hulpmiddelen voor het contact met bijvoorbeeld afnemers en leveranciers. Herinner uw klanten er regelmatig aan dat ze ook hun digitale vastleggingen bewaren, voor zover deze tot de administratie behoren.
Vestig hierbij specifiek de aandacht op:
· gegevens over online of telefonische verkopen
· digitale agenda's
· WhatsApp-berichten
· berichten sociale media
Passende maatregelen
In de haast waarmee én de druk waaronder deze overstap naar een meer digitale werkwijze plaatsvond, kan het bewaren en beschikbaar houden van digitale vastleggingen aan de aandacht zijn ontsnapt. Deze vastleggingen behoren in veel gevallen tot de administratie en moeten daarom ook bewaard blijven.
Het is daarom goed om samen met uw klant maatregelen te treffen om de digitale vastleggingen op een geordende wijze te bewaren, zodat ze - bij opvraag door de Belastingdienst - ook binnen een redelijke termijn ter beschikking kunnen worden gesteld.
Meer informatie
Lees meer over de gestelde eisen aan administratie in de brochure ‘Uw geautomatiseerde administratie en de fiscale bewaarplicht’.
08-02-2021 Bron: belastingdienst
De belastingdienst heeft het handboek ondernemen 2020 geplaatst. Je kan het handboek ook hier downloaden.
Om de gevolgen van het coronavirus voor ondernemers te verzachten, neemt de Belastingdienst maatregelen. Bent u ondernemer of zzp’er en hebt u betalingsproblemen door het coronavirus? Dan kunt u, nadat u aangifte hebt gedaan en een aanslag hebt ontvangen, de Belastingdienst vragen om bijzonder uitstel van betaling. Ook kunt u uw te betalen voorlopige aanslag aanpassen. Lees meer
Het jaar 2020 is inmiddels aangebroken. De fiscale bewaarplicht voor jouw bedrijfsadministratie is in beginsel zeven jaar. Dat betekent dat je de administratie van boekjaar 2012 en eerder nu mag vernietigen.
Let er echter op dat, vanwege de herzieningstermijn voor de BTW, voor documentatie met betrekking tot investeringen een langere bewaarplicht geldt. Daarnaast dien je permanente stukken (denk aan notariële akten) te bewaren. Het heeft de voorkeur deze gegevens die betrekking hebben op meerdere boekjaren in een permanent dossier op te slaan. Neem bij twijfel gerust even contact op.
Je mag je bedrijfsadministratie ook afgeven op ons kantoor in Ruurlo.
De stukken worden dan kosteloos professioneel vernietigd.
Succes met opruimen.
De actiepunten eind 2019 is beschikbaar